Art Security kutsub kunstnikke korrale!


Vahepeal pidasime Art Security rühmitusega plaane ja neist plaanidest sündis tänane performance Kaubamaja ees. Juba päris alguses teadsin, et kui 18.02 kl 16.00 toimub kaubamaja vaateakende autasustamine, siis tuleb mul kindlasti mingi aktsioon teha. Olgu kohe öeldud, et ma ei tea, kas hirmust minu ees, kuid autasustamine jäi täna ära: helistasime mitmele vaateakent kujundanud kunstnikule, kes väitsid, et kaubamajast pole neile mingit infot tulnud, et kus, kuidas ja millal tseremoonia toimub. Segaduses

Art Security saatis laiali järgmise pressiteate:

Art Security kutsub kunstnikke korrale!

Seoses Tartu Kaubamaja õilsa võitlusega piinlikkust ja ainult probleeme tekitava kaasaegse kunsti vohamise vastu, peab Art Security vajalikuks toetada Tartu Kaubamaja tegevust. Rahvuslikku vaenu, omasooiharust, ohjeldamatut laristamist ja lõputut enesenautlemist õhutava kunsti koht on galeriis, kus ta on vaatamiseks sellisest kunstist huvituvatele inimestele. Antud olukorras tuleb arvesse võtta Eesti rahva arvamust ning edasiste skandaalide ja rahulolematuste vältimiseks kaubamaja vaateaknad targu kinni katta. Art Security on nõus Tartu Kaubamaja vastavate kinnikatmisvahendite leidmisel vajadusel materiaalselt abistama.Toetusaktsioon toimub 18. Veebruaril kell 16.00 Tartu Kaubamaja ees.

Sellele vastas Tartu Kaubamaja:

Tere,

Tartu Kaubamaja ei toeta mitte kuidagi allpoolmainitud tegevust ning ei soovi sellist aktsiooni Tartu Kaubamaja vaateakende ees.

Lugupidamisega,

Inara Laan

Turundusjuht

Tallinna Kaubamaja AS

Kaubamaja Tartu

Tel. 7315100

inara.laan@kaubamaja.ee

Selle kirja oli kaubamaja edastanud ka Lõuna Politseiprefektuurile. Lai naeratus Niisiis loobusime ideest katta kinni vaateaknad ning aheldada mind kaubamaja samba külge nn häbiposti. Otsustasime lihtsalt kaubamaja ees tegutseda. Veidi enne nelja helistas mulle sõbralik ja rõõmus politseinik Raimond Träss, paludes mul toimuma hakkavat sündmust lähemalt kirjeldada. Tema oli aru saanud, et tuleb protestiaktsioon. Ütlesin, et see on toetusaktsioon ja aknaid me kinni ei katagi. Ta muutus veel rõõmsamaks ning helistas seejärel Art Security’le, kellega said ka jutud räägitud. Isegi filmida ja pildistada lubati kaubamaja ees.

Kell 16.00 jõudsime Sveniga kaubamaja ette, kaasas kaamerad ning suured plakatid kirjaga: "Fideelia-Signe Roots. Olen süüdi avaliku ruumi reostamises." Kohal olid peale Art Security rühmituse veel Raimu Hanson ja juba tuttav politseinik koos kahe kolleegiga, kelle auto seisis kaupsi ees. Panime kaamerad valmis, sidusime plakati mulle selja- ja kõhu peale ning läks lahti. Seisin kaubamaja ees kõnniteel ja ootasin, mis juhtub. Esimesena tuli rääkima politseinik. Meie dialoog kõlas järgmiselt:

P: Tere!

F: Tere!

P: Mina olen politseinik Raimond Träss. Ee… kes teie olete… AHAH! Nii nagu siia kirjutatud on. Fideelia- Signe Roots.

F: Just.

P: Ahah. (naeratades) ja-ja miks te siin seisate? Selline ee… plakat teil kõhu peal.

F: Sellepärast, et mina kujundasin Tartu Kaubamaja vaateakent, aga see kujundus võeti maha.

P: Selge.

F: Ja võeti maha, kuna see reostas avalikku ruumi ja siis ma kahetsen nüüd avalikult, et ma rahvast solvasin sellega, et esitasin sellist teemat, mis rahvale ei meeldinud ja…

P: (noogutab mõistvalt)

F: Netikommentaatorid olid väga vihased ja siis ma otsustasin kahetseda.

P: Selge. Head kahetsemist teile siis (kummardab).

F: Tänan, tarvis!

Väga meeleolukas. Naeratus Mõne aja pärast jalutasin veidi edasi-tagasi, sest hakkas jahe. Rahvas käis minust kaarega mööda ja heitis üleõla pilke. Pensionärid maigutasid suud. Pubekaid liikus seal kõige rohkem. Üks poiss nimetas mind debiilikuks. Hiljem muutusid nad uudishimulikuks ning uurisid, miks ma seisan. Rääkisin kõik korralikult ära nagu politseinikule. Üks neiu soovitas mul kujundajatele lõuksi anda. Mulle toodi shokolaadi, et ma ära ei nälgiks ning muretseti, kas mul on väga külm. Seisin nõnda tund aega. Selle aja peale olid varbad külmetama hakanud ning samuti pidin parkimiskella edasi liigutama. Veidi mõelnud, otsustasin siiski perfoka lõpetada ja mitte enam tagasi tulla peale pausi. Art Security tüüp filmis pubekaid ja uuris, mida nemad arvavad, kas minu seismisel ja süü tunnistamisel on üldse mõtet. Küsis palju teisigi küsimusi. Arvati, et mõtet pole. Üks poiss korrutas, et mind tuleks pedeteemaga tegelemise eest vangi panna. Üks arvas, et see on mu oma elu, ise tean, mis teen.

DSC_0841 DSC_0842

Tänasest Postimehest lugesin, et kohal oli tegelikult KOLM politseiautot! http://tartu.postimees.ee/190208/tartu_postimees/kultuur/312615.php?kunstnik-kahetses-oma-suud Lai naeratus

Ääremärkusena: eelmisel nädalal toimus Mustana Tartus aktsioon, kus soovijad lasksid end neegriks meikida. Päris huvitav kogemus oli. Tartus toimub sel kunstikuul rohkem põnevaid sotsiaalse kunsti üritusi kui kunagi varem.

This entry was posted in kunst. Bookmark the permalink.

Lisa kommentaar

