Šokikunstnik Fideelia tegutseb jälle! Video “Eesti lipp”.


Kõik algas sellest, et 2008. aasta jaanuaris (mitte kevadel nagu millegipärast ekslikult väidab Reporter) tegin video "Eesti lipp" ja panin selle Youtube’i üles. (seisuga okt. 2009 olen selle maha võtnud ja ootan ikka veel lahendust kriminaalasjale). Pool aastat valitses vaikus, kuni augustis hakkas paar marurahvuslast mind ähvardustega pommitama. Üks neist nimetas end kaitseliitlaseks. Nad üritasid mulle selgeks teha, et mu video on lipu rüvetamine ja kui ma seda maha ei võta, informeerivad nad uudistesaateid. Ma ei teinud midagi, kuni täna keset tööhoogu helistatigi mulle TV3-est. Mul paluti põhjendada, mis teeb sellest videost kunsti ja miks see pole lipu rüvetamine. Mul on video kohta juba ammu valmis kirjalik kontseptsioon. Selline:

Tegemist on performance- laadse videoga, kus astuvad üles inimene ja inimese sõber koer. Töö analüüsib selliseid eesti rahvussümboleid nagu lipp ja hümn. Tegevus toimub lumisel küntud põllul, mis on tammsaarelik-patriarhaalne põllumajandusliku korra ja eestluse tunnus. Iga eestlane teab, mida ütles Vargamäe Andres oma pojale Indrekule: “Tee tööd, siis tuleb armastus”. Paljud ei tea või ei taha teada, et Indrek vastas: “Sa oled elu aeg tööd teinud, aga armastust pole tulnud!”. Must värv lipul näitab, et eestlaste juured on mustas mullas. Mida must veel tähendab? Ütleme neegri või tõmmunahalise kohta “must”, sest “neeger” olevat sõimusõna. Must on eestlaste suhtes Teine. “Mustade sissetungi niipea karta pole,” ilmuvad rahustavad artiklid ajakirjanduses. Hetkel on rohkem probleeme idanaabritega. “Vanem vend” ja “Vene karu,” öeldakse. Selles on midagi maskuliinset. See kiskja ootab hetke, et saaks meie rahvuslipu puruks käristada ning meid endale allutada nagu see on juba ajaloos korduvalt toimunud. Valge on lootuse ja lume värv. Sinine on usu ja taeva värv.

 

Videos võitlevad lipu pärast valge ja must. Must on agressiivsem, saab valgelt lipu kätte ning rebib puruks. Pole kindel, kummale lipp tegelikult kuulub, sest video alguses see lihtsalt langeb taevast nagu Taani lipp Tallinna vallutamisel. Valge tegelane on igal juhul argpüks ja jookseb minema. Valge esindab globaliseerunud eestlast, sest afropatsid on pigem mustade kultuuri osa. Teda tegelikult väga ei kisugi enam oma kodumaa poole ja ta loovutab lipu pärast lühikest rüselust. Valges domineerib kalkuleeriv  ja kartesiaanlik puhas mõistus ning mustas instinktid, nn vene hing, seiklused ja romantika. Must pole nii maskuliine nagu tundub: nimelt on tegemist kastreeritud isasega. Võib vaid kujutleda seda pimedat viha ja aktiivsust, mis temas keeks, kui ta oleks kastreerimata. Musta näol on tegemist bioloogia ja kultuuri seguga kõige puhtamal kujul. Valge ei ole nii bioloogiline, meenutades rohkem kultuurinähtust nagu arst või kosmosejaama spetsialist.

 

Ajakirjanduses on viimasel ajal arutatud eesti hümni vahetamist. Video algab tavapärase Paciuse hümniga ja lõpeb Ernesaksa viisiga “Mu isamaa on minu arm”. Kahjuks on selleks ajaks eestlaste võitlus kaotatud ja põld tühi.

 

Lõpetuseks veel, et ma ei anna selle videoga hinnanguid. Ma ei arva, et must on halb ja valge hea või vastupidi. Mul isiklikult pole ühegi rahva vastu vimma. Ma ei usu ei vene hinge ega ameeriklaste lollust. Need on vaid eelarvamused ja müüdid. Antud teos on võimu ja poliitika pinnal hargnevate konfliktide peegeldus ja analüüs.

 

Niisiis kirjeldasin lühidalt oma ideed ja tormasin kohe sõprade poole, et uudist vaadata ja salvestada, sest otseloomulikult oli minu telekas just tänase päeva puhul katki läinud (eile veel töötas). Vihane

Uudise juures hämmastas meid sügavalt selle madal tehniline kvaliteet. Tegemist oli telefoniintervjuuga, aga ma pole veel ühtegi nii halvakvaliteedilist telefoniintervjuud kuulnud. See kõlas nagu vanaaegselt makilindilt. Lisaks lasti mu videot, mille heli segunes mu jutuga ja lõppkokkuvõtteks ei saanud me pooltest sõnadest aru! Milline häbi TV3! Üllatunud

 

Kodus ootas mind järjekordne teade kaitseliitlaselt, et ma ikka video maha võtaksin ja mõistusele tuleksin. Lisandunud oli üks fänn, kes uudise peale Youtube läks ja mu video heaks kiitis. Naeratus Googeldamise käigu avastasin, et olen juba ka Reporteri kodulehel http://www.reporter.ee/2008/09/11/sokikunstnik-fideelia-film-eesti-lipp-kas-kunst-voi-lipuruvetamine/ , Delfis http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/article.php?id=19855007 ja Päevalehes http://www.epl.ee/artikkel/441371

 

Mul oli üle hulga aja ülilahe päev ja kasutan siinkohal juhust, et tänada kaitseliitlast ja tema sõpru, kes mind reklaamisid, sest ise ma poleks iial nii palju rabeleda viitsinud. Naeratus

This entry was posted in kunst. Bookmark the permalink.

Lisa kommentaar

