Veregrupp


Täna lasin huvi pärast oma veregrupi lõpuks ära määrata. Selleks läksin Tartu Linna Polikliinikusse. Alguses käisin perearstil (dr Kepp). Tema ütles, et ma küsiksin alt registratuurist, kuidas oma veregruppi määrata. Registratuuritädid tegid mu küsimuse peale sellise näo nagu ma oleksin esimene inimene maailmas, kes oma veregruppi niisama uudishimust teada tahab. Nad pidasid vajalikuks helistada dr Kepile. Vahepeal tuli üks vanamees, kes soovis mingile erialaarstile aega kinni panna. Talle öeldi, et selleks peab olema perearsti saatekiri. Vanamees imestas, et kuidas, vanasti sai ilma. "Ammu juba peab saatekiri olema," väitis üks tädidest. "Ei pea, ma tunnen seda arsti! Kurat, ma lähen ise! Siin on uued näod!" ja mees väljus ukse paukudes. "Täna on täiskuu! Täiskuu ajal hakkavad siia igasugused tulema. Nüüd lõhkus ukse ka ära!" seletas üks tädidest.
 
Kui olin maksnud 16 krooni, saadeti mind 3. korrusele vereproovi andma. Astusin uksest sisse, aga suur kabinet oli tühi. Ainult vereanumad kõikusid segistis edasi-tagasi. "Siin vist pole kedagi?" ütlesin ja väljusin. Kohe avanes sama uks ja ei tea, kust ilmus vanast ajast tuttav väikest kasvu matsakas kergete tumedate vuntsidega vereproovitädi. "Ma soovin oma veregruppi teada," ütlesin. "Ainult?!" küsis tädi, kerge pettumus ja tüdimus hääles. "Jah, ma lihtsalt uudishimust…". Mõtlesin, et heaga see asi ei lõpe. Tüdinenud vereproovitädi võib haiget teha. Sarkastiline Istusin siiski vapralt toolile ja lasin sõrmest verd võtta. Tädi tilgutas vere väikesele paletile, mis nägi välja täpselt nagu kunstniku akvarellipalett. Enne oli ta sinna erinevatasse süvistesse tilgutanud kollast ja sinist vedelikku. Sinna sisse veri nüüd läkski. Tädi pani laualambi põlema, keerutas paletti käes ning vaatles, kuidas veri seguneb sinisega ja kuidas kollasega. Päris ilus. "Teil on 0-veregrupp, sest korne ei ole. Kui on A või B, muutub segu korniliseks, need on aga siledad, tükke sees ei ole. "Wow, nagu akvarell," imestasin. Ta seletas veel, et 0-gruppi esineb rohkem kui AB- gruppi.
 
Korraga muutus ta elavaks: "Ma näitan teile erinevust!". Haaranud nõelda, torkas ta pikemalt mõtlemata endale näppu augu ja kommenteeris: "Selle nõelaga saab endalt ise vereproovi võtta!". Lai naeratus Nüüd kordas ta sama protseduuri nagu minu puhul ja me mõlemad veendusime, et tal on B-grupp, sest kollase vedeliku sisse tekitas veri punased tükid, sinine aga jäi sama siledaks nagu minu oma. "Seda on lihtsalt huvitav teada!" rääkis ta nüüd juba täiesti teemasse kistuna. "Kui on AB, siis muutuvad nii sinine kui kollane korniliseks, kui A, siis ainult sinine. Kui soovite määrata reesust, kas positiivne või negatiivne, tuleb veenist verd võtta, aga see maksab üle 100 krooni. Ütlesin, et teine kord ja tänasin teda hariva loengu eest.
 
Kui apteeki läksin, pajatas üks pensionär üle terve ruumi oma haigustest: "Mina seda ibuprofeeni kindlasti kohe ei tarvita, sest mul on neeru-, südame- ja maksapuudulikkus ja infarktioht. Peale selle on mul herpes. Lasteaiast sain. Selle peale ajas mind teenindav apteeker kõik sassi, sest ta polnud öösel maganud ning jäi seda tädi kuulama. Mina aga otsustasin täna uue blogisissekande teha. 
This entry was posted in Tervis ja heaolu. Bookmark the permalink.

Veregrupp on saanud ühe vastuse

  1. El-Mar ütles:

    Tahaks endale ka sellist nõela, millega saab ise endalt vereproovi võtta😀

Lisa kommentaar

