Probleemid hirmu ja sallimatusega ning suvine vangla


Mu isiknäituse tähtaeg Draakoni galeriis läheneb. Nimelt toimub näitus juba septembris. Minu suvi on seega tegemisi täis. Lisaks pulmavideotele, mida on ka tore teha, nokitsen oma näitusevideo kallal. Näituse ja samuti video pealkiri on "Mehe tee" ja see jutustab kolmest mehest, kes ei vasta traditsioonilisele ettekujutusele mehest, kel on eesmärgid ehk "tee". Näitus koosneb videost ja fotodest ning hiljuti tabas mind ilmutus, et see kõik võiks olla kokku pandud installatiivsel moel. Näitab keelt

Seoses ühe osaga näitusest, nimelt aktifotodega, korraldasin hiljuti kokkusaamise potentsiaalsete meesmodellidega, kellest enamus olid mu sõbrad või sõprade sõbrad. Istusime Teatri kohvikus. Mina rääkisin oma projektist, mehed vaatasid, kuulasid ja naeratasid mulle kenasti. Naeratus Olid teised valmis isegi tasuta poseerima. Nii. Lähen mina kerge südamega koju ja "hakkab pihta". Üks neist lõi kartma ja mõtles ümber. Põhjenduseks tõi, et kuna mu näitused olevat alati suure tähelepanu all, võivat tema pildid meediasse sattuda, kahjustades sealt tema lähikondlasi. Inimesed, kes ise ei ole kunstiga seotud, sageli kardavad osaleda kunstiprojektis, olgu see film, performance või midagi kolmandat. Kardetakse sattuda kollasesse meediasse, millega võib kaasneda vallandamine, lähedaste hukkamõist, lapse narrimine koolis ja palju muud ebameeldivat. Oma tõetera selles kindlasti on. Eesti ühiskond on sallimatu ja halvas mõttes konservatiivne. Hallist massist eraldujad saavad karistada. Kurb Kuid tuleb vahet teha, millise üritusega on tegu, kas massiüritusega, kuhu on kutsutud kohalikud staarikesed või tõsise kultuuriüritusega, kus ei astu üles mitte Meie Mees vaid eliitkunstnikud, eesti rahva kultuuri kandjad. Viimastele kollane meedia ei tule. Minu performance’t vaatama Tervishoiumuuseumisse tuli Õhtuleht ainult selle tõttu, et mul töötab seal sõber, kellega oli ammu räägitud, et võiks minuga intervjuu teha ja kuna ta on hea sulega, andsin oma nõusoleku. Üldiselt kirjutatakse eliitkultuurisündmustest Sirbis, Vikerkaares ja kunst.ee-s, vähemal määral ka Postimehes ja Ekspressis. Eesti ühiskond ei huvitu kaasaegsest kunstist ja seetõttu jätab enamus niikuinii kunstiarvustused lugemata. Näitusele, jumal hoidku, ei tule keegi peale kunstnike ja kunstihuviliste. Üks argument veel, mis räägib aktifotol poseerimise ohutusest on, et kui poseerib tundmatu isik, ei huvitu sellest meedia samal määral kui tuntud isiku puhul. Oleme näinud elus sadu aktifotosid, kuid kas me oleme kunagi huvi tundnud, kes nendel on? Selleks, et ajakirjandus muutuks isiklikuks, on vaja et akti poseeriks Edgar Savisaar või Anu Saagim. Mina kavatsen pildistada tundmatuid mehi, kes annavad edasi hoopis kõrgemat ideed kui nimi ja kontakttelefon. Ma ei heida siiski meelt. Kõik saab tehtud. Naeratus

Kolmapäeval käisin taas vanglas tundi andmas. Tuli kaks uut õpilast, mõlemad head joonistajad. Üks vana õpilane rääkis, et istub aprillimäsu tagajärjel. Nimelt oli tüüp purjus peaga bussiputka klaasi ära lõhkunud, karjudes: "See kõik on meie oma!". Lai naeratus Olevat nii telekasse sattunud. Nüüd istub kui talleke minu tunnis ja maalib. Alles 2011. aastal saab välja. Vangla territoorium on nii palju muutunud ajast, mil ma oma kunstiõpetust seal alustasin. Tookord oli külm märtsikuu, hooned ning õu olid hallid, vanad, lagunenud, töötajatel ja vangidel kahvatud näod ja tilkuvad ninad. Nüüd on soe kesksuvi, õues õitsevad lilled, vangid mängivad väljas jalkat, saavad pärast seda sauna minna ning kannavad lühikeste varrukatega särke, mis paljastavad nende ülimalt kirjud käsivarred. Esmakordselt nägin, et enamikul on käed randmest küünarnukkideni tihedalt täis tätoveeritud. Mu kunstitundides valitseb jätkuvalt positiivne aura. Art is everywhere. Päike

This entry was posted in kunst. Bookmark the permalink.

Lisa kommentaar

